Er waren zo’n 30 wandelaars en lunchers aanwezig op deze zonnige woensdag voor een zeer pittige wandeling van ruim 2,5 uur, goed georganiseerd door Hans en Wilma. Het was inderdaad prima wandelweer en daar had het enige dagen daarvoor bepaald niet naar uitgezien, gezien de vele regenbuien en harde wind. Maar de weergoden waren ons goed gezind.
Wat is het wandelen in de Monchique toch fantastisch, met prachtige vergezichten het hogere gebergte en de heerlijk natuurlijke omgeving met veel groen. Het kost wat kracht, je moet wel een redelijke conditie hebben, maar dan krijg je er ook wat voor! Een gedeelte van deze wandeling maakt ook deel uit van populaire grote wandelroute de zogeheten Via Algarviana.
Al zagen we wel, dat in deze zeer warme zomer toch een gedeelte te lijden heeft gehad onder erge bosbranden.(Omgeving Pereira). Het is ook verbazingwekkend dat dit over een paar jaar weer geheel “groen” zal zijn. Gezien het feit dat deze wandeling als zwaar werd beschouwd, had men toch ook ervoor gezorgd dat voor sommigen een verkorte wandeling was geregeld. Maar ook die bleek pittig genoeg, toen een wandelaarster las van kramp kreeg. Maar met onze dokter Wilma in de buurt kwam dit uiteindelijk ook weer goed.
Tijdens de prima lunch in restaurant Abrigo da Serra schonk Martin aandacht aan de ernstig zieke en geopereerde Frits Hommes. Met elkaar hebben we hem beterschap gewenst, een bloemstuk in het ziekenhuis laten bezorgen en werd hem een hart onder de riem gestoken met een beterschapskaart, getekend door alle wandelaars.
Tevens maakte Martin bekend, dat voor dit jaar als nieuwe leden van de kascommissie zullen fungeren: Leo de Oude en Aad Houweling. Ook zal met ingang van 1 september  2016 de organisatie van Martin en Armanda overgenomen worden door Aad en Anita Houweling. Een positieve zaak, omdat zo de continuïteit van de wandelclub Algarve gewaarborgd blijft.
21 oktober in de omgeving van Marmelete (Monchique)
Voorlopers : Wilma en Hans
afstand/duur : 5 a 8 km / 2 a 2.5  uur