20 maart in de omgeving van Várzea do Farelo
We kwamen al om 09:00 uur bij elkaar in cafe Sopa da Pedra voor de koffie-koffie-koffie (50 maal). Om 09:30 uur konden we vertrekken naar restaurant Solar do Farelo, waar we de lunch zouden gaan gebruiken. Vanaf hier werd er gecarpoold naar het startpunt vd wandeling enkele kilometers landinwaarts. Het wachten was nog even op de laatste auto die niet de juiste afslag nam... Processierupsen doen dat beter.

Het eerste stuk van de wandeling volgde het dal van een beek, de Ribeira da Amieira, die we een paar keer moesten oversteken, en ging geleidelijk omhoog tot aan het stuwmeer(tje). Op de dam werd de groepsfoto gemaakt, met de bergen van Monchique in de verte op de achtergrond. Vandaar was het nog een stukje stijgen tot het hoogste punt. We hadden er inmiddels 1 uur opzitten. 10 personen kozen vanaf daar voor de verkorte route. Zowel de lange als de korte wandeling kwamen uit bij stuwmeertjes wat toch wel een apart gezicht is in de verder tamelijk eentonige heuvels. Mooi waren de witte cistus en de blauwe lavendel. Ook werden er kleine orchideeën gesignaleerd. De lange route had uiteraard iets meer variatie in het landschap, malse weitjes, boomgaarden, en verderop villa's omringd door cypressen.

Een tiental mensen van de lange wandeling nam op het laatst een steile afdaling over een smal stenig paadje, door Hans hoogstpersoonlijk met een snoeischaar vrijgemaakt. Zo kwamen we allemaal ongeveer gelijk bij de auto's aan. Ondanks voorzorgsmaatregelen zoals goede schoenen en wandelstokken waren er toch nog wat glijpartijen met gelukkig alleen kleerscheuren en schaafwonden. Hulde aan de voorlopers van deze mooie wandeling.

De lunch was zoals gezegd in restaurant Solar do Farelo, dat er o.a. om bekend staat dat je zelf de wijn mag tappen (wel eerst de kurk uit het kraantje halen). De stemming zat er goed in, het eten was lekker en de toespraak van de voorzitter vatte dit alles samen en maakte tevens bekend dat er 4 enthousiaste nieuwe leden bij zijn gekomen.

Tijdens deze toespraak werden de aanwezigen ook op de hoogte gebracht van de slechte en ook snel verslechterende gezondsheidstoestand van ons lid Wim Ludwig. Er zijn namens de club bloemen bij hem bezorgd en we wensen Ans en Wim veel sterkte in deze moeilijke dagen.

Voorlopers : Henk, Joke en Hans
afstand/duur : 7,5 km / ca 2,5 uur